الثلاثاء، 4 أغسطس 2009

انتفع بوقتك و اتعظ بالزمن...
كل مفقود عسي أن تسترجعه
إلا الوقت فهو إن ضاع لم يتعلق بعودته أمل...

الوقت من أهم ما يملكه الإنسان ، و العاقل هو اللي ما يضيعش وقته، و المسلم الحقيقي هو اللي يحاسب جدا علي وقته و يخاف تضيع منه و لو ثانية هباء،والإسلام دين بيقدر قيمة الوقت و يؤكد عليها ، و بيخلي من علامات الإيمان و التقوي أن يستوعب المسلم قيمة الوقت (إن في اختلاف الليل و النهار و ما خلق الله في السماوات و الأرض لأيات لقوم يتقون).

و يعتبر اللاهين عن الغد و الغارقين في اليوم و المسحورين بالدنيا و متاعها وغافلين عن الآخرة من السفهاء الذين لا يعقلون (إن الذين لا يرجون لقاءنا ورضوا بالحياة الدنيا و اطمأنوا بها و الذين هم عن ءاياتنا غافلون أولئك مأواهم النار بما كانوا يكسبون).

و الإسلام وزع عباداته الكبري علي أجزاء اليوم وفصول السنة ، فالصلاوات الخمسة موجودة في اليوم كله وكمان بترتبه ، لأن الله (تبارك و تعالي ) جعل لها أوقات محددة علي مدار اليوم فأصبح يومنا متقسم بدقة ، من طلوع الفجر لغروب الشمس :

(فسبحان الله حين تمسون و حين تصبحون وله الحمد في السماوات والأرض وعشيا و حين تظهرون).

إن عمرك لاأس مالك الضخم و حتتسأل أنفقته في إيه؟؟؟
قال رسول الله (صلي الله عليه و سلم) :(لا تزول قدم عبد حتي يُسأل عن أربع ، عن عمره فيم أفناه؟ وعن شبابه فيم أبلاه؟وعن ماله من أين اكتسبه وفيم أنفقه؟ وعن عمله ماذا عمل فيه ؟)
وكمان الإنسان مننا لازم ياخد باله إنه ميضيعش وقته كله في التسلية ، لأن بعض الناس بينصحوا بعض : تعال نقتل الوقت و نتسلي ...
فده منتهي الحماقة لأن لو الوقت كله تسلية يبقي الإنسان ضيع عمره ، ومش معني كده إنك متتسلاش ولكن بحدود ، كل إنسان عليه ينظم وقته و يدعي ربنا (تبارك وتعالي) إنه يبارك له في وقته ، ولو نظمت حتلاقي وقت للتسليو وللأكل و العبادة و الزيارات و كل حاجة ...
بس المهم تنظيـــــــــــــــــــــــــــــــــم الوقـــــــــــــــــــــــــت...

هناك تعليقان (2):

موناليزا يقول...

صح جدا
فمن استهان بالوقت نبذه الزمان
وسنسأل عن عمرنا فيما افنيناه

منال (محبة عائشة رضي الله عنها وأمهات المؤمنين) يقول...

مونييييييييي ....
أهلا بيكي وحشتيني.
عجبني أوي تعليقك ...دمتي بكل خير...